Femelle.no | Våre bloggere | Blogge hos oss? | Ukens konkurranse | Få nyhetsbrev

FRONTSJEF I LOKALAVISA!

«DET ER IKKE PLASS TIL DEG I BRANSJEN!»

KUPPET ENEBOLIG OG FLYTTET INN PÅ EN UKE

VIXEN INFLUENCER AWARDS

GLAM MAKE-UP PÅ 20 MINUTTER

MY GLAMSQUAD

VIDEOBLOGG: EN MÅNED I AMERIKA!

BACKPACKING PÅ BUDSJETT

NEW YORK FASHION WEEK

Å VÆRE DELTAKER I REALITY-TV

Arkiv for november 2013

Thank God its friday!

God kveld i stuggu! Nå har jeg nettopp svart på en lang rekke bloggmail og avtalt pressevisninger, møter og nye samarbeid og sponsoravtaler. Sminken for kvelden er lagt, venninnen min skal snart hentes på togstasjonen og nydelig musikk spilles nå over anlegget. På onsdag fikk jeg nemlig min første, egne ordentlige Spotify-konto! Jeg har alltid surfet på pappas, kjærestens eller venninnene mines. Har liksom aldri tenkt over det, men nå som jeg trener så mye er det kjekt med egne lister på egne premisser 😉 De er nok kjempeglade for å slippe å dele med meg og, haha!

Skjermbilde 2013-11-08 kl. 17.03.57

I kveld står det kylling tikka masala på menyen – og et par pils. Jeg skal feste litt smått i morgen før og under konserten, så jeg tar det rolig i dag. Trening i morgen tidlig har jeg også på agendaen. Lurer på hvordan det skal gå? Ha en fin kveld videre! 🙂 I morgen kommer det endelig en outfit-post. Deeet er lenge siden, det!

Bondegårdslivet

God kveld, alle sammen! Wow, det innlegget jeg skrev om innvandring, politikk og bussulykken i går tok jo helt av. Tusen takk for alle tilbakemeldingene jeg har fått på mail og på Facebook! Har sett at mange andre bloggere har linket til innlegget mitt også, og det setter jeg selvfølgelig stor pris på. Ikke en eneste negativ kommentar fikk jeg i går, og det syns jeg er veldig rart. Det er tross alt et tabubelagt tema å snakke om, men må det gjøres så må det gjøres. Dessverre så er det slik at folk kvier seg litt for å kommentere wordpress-blogger (fordi kommentarfeltet ikke «husker» hvem du er når du kommenterer, så man må fylle inn all info hver gang) men jeg fikk likevel mange tilbakemeldinger på teksten min.

I dag flyttet jeg og Stian ut på bondegården til familien hans mens de er i utlandet på ferie. Her er det geiter og geitekillinger, gris, hunder, papegøye, ildre og skilpadder, så jeg har nok av selskap mens Stian er på jobb! For ikke å snakke om hvor deilig det er å ha et stort deilig kjøkken å boltre seg på! I morgen kommer bestevenninnen min fra Porsgrunn for å bo her med oss, for på lørdag skal vi nemlig inn til Oslo og se Avenged Sevenfold i Spektrum! Har jeg noen lesere som skal dit kanskje? 😉

Skjermbilde 2013-11-07 kl. 17.47.57

Nala og jeg koser oss hvertfall ♥ Ha en fin dag!

trening på tredemølle

Jeg har blitt utrolig glad i tredemølla de siste ukene, så jeg har studert en god del teknikker, ekspertråd og forskninger om akkurat dette. Sammen med magasinet Birkebeiner’n og min tidligere PT har vi kommet opp med noen nye program for dere som vil teste ut hva mølla faktisk har å by på. En ting er sikkert: vi brenner ikke fett ved å gå en liten tur! Her er det snakk om intervaller, harde program og incline på topp!

IMG_0901

ØKT 1 – Kjapp og effektiv:
Har du dårlig tid, men vil gjennomføre en rask og effektiv økt, er dette et godt forslag:
Varm opp lett først. Løp raskt i 45 sekunder og rolig i 15 sekunder. Gjenta dette 10-12 ganger.

ØKT 2 – Tøff og tung:
12 x 1 minutt. Her kjører du et sett på tre. Sett motbakkeprosenten på 4, 4,5 og 5. Når du kjører på 4 prosent holder du et moderat tempo, når du kjører på 4,5 prosent høyner du tempoet til moderat hardt og når du legger på til 5 prosent kjører du hardt. Prøv å øke tempoet i alle settene. Hvil ett minutt mellom hver intervall, og bruk hvilken godt – rist løs og bygg deg opp til neste pulsøkning.

ØKT 3 – Elsk- og hatøvelsen:
10 x 3 minutter i hardt tempo. Hvil godt i tre minutter mellom hvert av intervallene. Dette er utvilsomt en øvelse som kan oppleves som strevsom, men er veldig effektivt. God oppvarming, gjerne med noen lette drag er viktig før du setter i gang med denne.

ØKT 4 – Perfekt pyramide:
På denne øvelsen æker du varigheten på dragene med ett minutt hver gang, før du trapper ned igjen. Et eksempel kan være slik: 1, 2, 3, 4, 5, 4, 3, 2, 1. Pausene mellom intervallene er halvparten av dragene, slik at hvis du løper i 1 minutt, har du pause på 30 sekunder.

ØKT 5 – Klassikeren:
4×4 minutter. Her løper du fireminutters drag fire ganger. Når du kommer i form, kan du gjerne øke til 6-8 intervaller. Pausen kan du sette til halvannet til to minutter mellom hver intervall. Da bør du sakke ned til «snakkefart».

ØKT 6 – 17/13:
Du stiller bakkeprosenten på 0,5, deretter løper du det du kan i 17 sekunder og hviler i 13 sekunder. Dette gjentar du ti ganger. Så tar du ett minutts pause, og gjentar alt om igjen. Dette kan gjøres i serier på tre eller fire.

Skjermbilde 2013-11-01 kl. 17.31.18

Nybegynner økt 1

Intervalltrening: 2 min x 5, med 1 minutt pause mellom hvert intervall. De to første intervallene skal ha et nivå som føles ok, på de siste tre kjører du på med det du har. Den siste intervallen skal du kjenne at det surner i lårene, og at du nesten ikke har mer å gi. Stigning minimum 4 % – juster gjerne opp til 5 og 6 % etter noen uker.

Nybegynner økt 2

Intervalltrening: 3 min x 3. Tre økter på tre minutter med halvannet minutt pause mellom hvert intervall. Litt lengre intervaller, legg deg litt lavere i intensitet, men dra på så du virkelig kjenner det på siste intervallet. Stigning 4–6 %.

_________________________________________________________________________________________

Viderekommen økt 1

2 min x 5 med 1 minutt pause mellom hvert intervall. I pausen kan du hoppe føttene på hver side av løpebåndet og hoppe på når du skal løpe igjen. Stigning 5–8 %.

Viderekommen økt 2

1 min x 10, 30 sek pause mellom intervallene. Bratt stigning og høy intensitet. Stigning 5–8 %.

Viderekommen økt 3

4 min x 4 (2–3 minutter aktiv pause mellom intervallene). Stigning 5–8 %. Eller kjør pyramide 2, 3, 4, 5, 4, 3, 2 min – 1 minutt pause mellom 2 og 3 minuttintervallene, 1,5 minutt pause mellom 4 og 5 minutt-intervallene. Pyramideintervaller er den tøffeste formen for intervalltrening.

_________________________________________________________________________________________

Og vips, der har dere et cardioprogram dere kan skrive ned og ta med! Finn ut hvilke økter som passer best for deg i starten. Utfordre deg selv kan du gjøre senere – etter litt trening! Kondisjonen er det letteste man kan trene opp, og det er jeg et levende bevis på. For tre uker siden slet jeg med pustebesvær og astma bare jeg gikk de 300 meterne fra bussholdeplassen og hjem. Tragisk, ikke sant? I dag kan jeg gå og jogge i 80 minutters intervaller på 12% incline uten å engang bli sliten!

Om dere vil ha mer av treningsprogrammet mitt er det bare å si ifra 🙂 Denne uken holder vi på å utvikle et eget styrkeprogram. Jeg er en av de som ikke vil bli tynn og hengslete, men fit og sterk – og dette finnes det spesielle øvelser for. Visste du forresten at benkpress, beinpress og markløft er de tre øvelsene som brenner mest fett?

Følg meg på Spotify for mer treningsinspirasjon: BenedicteHaugaard ♥

«De gale har det godt»

Kjære Norge. Mandag denne uken mistet vi tre av våre egne i en tragisk busskapring. Blant dem var den blide bussjåføren Arne og den nitten år gamle Margaret – jenta som hadde hele livet foran seg. Og naboen vår fra Sverige. Kjære Norge. I går mistet vi tre av våre egne fordi vi er snille, ydmyke og gjestfrie. Når noen begår en ulovlig handling i vårt land velger vi å sette de i luksusfengsler eller institusjoner som er bedre enn mange sykehus og eldrehjem. Vi tar bedre vare på de som dreper våre besteforeldre, enn vi ville gjort dersom besteforeldrene våre fortsatt var her. I norske fengsler får de lønn, god mat, utdanning, treningsmuligheter og muligheten til å opparbeide seg en god pensjon til de kommer ut. Vi gjør dette og kaller det straff, istedenfor å sende de hjem til sitt eget hjemland hvor de antageligvis ville blitt fengslet, torturert eller drept. Vi gir disse menneskene muligheter og en fremtid, selv om de har frarøvet andre deres muligheter og deres fremtid.

Og fordi Norge mangler utleveringsavtaler med mange av landene utenfor EU, blir denne mannen mest sannsynlig satt i norske fengsler eller på en psykisk intsitusjon (direktelink til VG). Joda, for i Norge så får du sponset en psykisk behandling til en verdi av x antall millioner, selv når du ikke er norsk statsborger. Vel, nå er det faktisk snakk om at mannen var psykisk utilregnelig da han begikk handlingen. Min mening er at gjerningsmannen ikke så noen annen utvei enn å begå et alvorlig lovbrudd for å bli værende i Norge. For de gale har det godt her hos oss, så det er greit å være gal. Verre er det for utlendingene som sitter igjen med et dårlig rykte. Vi har for eksempel denne dama (link til blogg) som nå skammer seg over å være utlending. Skal det være slik?

310671-7-1357934859758

Per dags dato er jeg redd for å kjøre tog. Jeg er redd for hva den store bagasjen til mannen bak meg kan inneholde, og jeg hopper gjerne av på Nationaltheateret istedenfor Oslo S – fordi jeg ikke vil ta noen sjanser. «Tenk om han sprenger toget under Stortinget?» Hvor galskap er det ikke å tenke slik? En gang tok jeg et senere tog hjem fra Oslo, rett og slett fordi jeg hadde en «dårlig følelse». Jeg er redd i mitt eget land. Livredd, faktisk. Vi snakker «flytte-til-vidda-redd». Jeg krever å være trygg, og det bør alle andre også. Jeg krever å kunne sette meg på toget, bussen og trikken uten å være redd for å bli knivstukket, skutt eller bombet i lufta av en utlending som ikke vil hjem. Og mest av alt krever jeg at alle blir straffet likt, og etter sitt hjemlands lover. Da har det ikke en dritt å si om du dreper noen i Norge, i Irak eller Sudan.

Når det er sagt så er det flere ting som irriterer meg med nikkedukkene på Stortinget. Mens vi i verste fall krever fårikål og kjøttkaker på 17. mai i utlandet, krever mange muslimer å få gå på egen skole, ha eget gudehus, egne gravplasser og få bære sitt eget flagg på vår nasjonaldag. Nå har det til og med kommet ut at mange islamekstremister krever korset fjernet fra utrykningskjøretøyene og flaggene våre. Hvorfor? Fordi de ikke er kristne, så de blir fornærmet og provosert. Verden mangler respekt for Norge. Hvorfor? Fordi vi ikke lenger vet hva nulltoleranse er. Det kan virke for verden som om vi godtar alt. Gjør vi virkelig det?

Ja til lukkede asylmottak. Ja til first-strike-regel, slik at de som begår lovbrudd i Norge blir kastet ut. Ja til en strengere innvandringspolitikk, en mer oppegående regjering, og mer oppfølging for menneskene som allerede har kommet hit. Ja til å ta bedre vare på de innvandrerne som faktisk løfter en hånd for landet vårt. Nei til underkastelse, åpne landegrenser og diagnosen «psykisk utilregnelig» for de uten norsk statsborgerskap. Takk for meg.

God natt!

God.. morgen? Jeg våknet hvertfall nettopp fra en «powernap» på tre timer. TRE TIMER, herregud! Snakker vi utslitt etter tre harde treningsuker, eller? Etter treningen tok jeg meg en dusj, spiste laksefilet i folie med haugesvis med grønnsaker og sovnet. For en kjedelig dag! Økten på Fresh i dag innebar en time på mølla og 30 minutter styrke på armer og ben. På mølla fikk jeg svidd av 550 kalorier på 6.5 kilometer – med andre ord en rolig økt med litt jogging, rask gange og en del oppoverbakke. Gnagsårene på føttene mine har fått fra fælt til ekstremt. De er så store, stygge, hovne og såre at jeg aner ikke hvordan jeg skal få gjennomført flere økter denne uken – for ikke å snakke om PT-timen på onsdag. Har dere noen kjerringråd når det kommer til gnagsår, kjære lesere? Jeg har prøvd plaster, gnagsårsokker, gele og fotbad, men det blir bare verre..

Skjermbilde 2013-11-03 kl. 19.32.50

I morgen kommer bestevenninnen min fra barne – og ungdomskolen på besøk med den lille sønnen sin på to og et halvt år. Vi skal gå til byen, leke litt i parken og om jeg får det til så skal jeg jaggu få bakt en deilig eplekake også! 🙂 Nå kommer samboeren hjem med litt matforsyninger, så jeg skal sluke et knekkebrød før jeg legger meg i sengen igjen. Rart hvordan man bare blir mer sliten og trøtt av å sove på ettermiddagen! Sov godt 😀

I treningsbagen

Jeg vet det er mye treningsprat om dagen, men sånn er det når man er bitt av treningsbasillen! Jeg er ikke utenfor døren annet enn da jeg er på Fresh Fitness, så da blir det mye blogging om nettopp det. Treningsbagen min er fra Ellos, og med den fulgte det en rosa vannflaske og et lite håndkle i samme farge. Den er perfekt i størrelse og skikkelig chic! Jeg dusjer forresten hjemme istedenfor på treningssenteret (kjører bil – hadde dusjet der om jeg hadde tatt buss *ler*) så jeg slipper å drasse med meg håndkle og velværeprodukter på trening.

IMG_1889

IMG_1882

Jeg har alltid med meg vannflaske, headset, deodorant, parfyme, løpesko fra Adidas (Zalando) og kosttilskuddet jeg har fått sponset av Proteinfabrikken. Treningstøyet er sponset av Norvita, og løpebåndet med plass til mobil/ipod er fra H&M. I tillegg til dette tar jeg koffeintabletter for å øke energinivået i kroppen for å utnytte økten best mulig.

Jeg har forresten en egen deo og parfyme til trening, haha. *Liker bare ting hvis de er rosa*

IMG_1884

Nå stikker jeg bort på trening. Dagens mål er å nå 1000 kcal på mølla! Vi blogges senere i dag 🙂 Ha en fin dag!

hello slutty-ween, goodbye

Halloween er endelig over, og vi kan trygt åpne øyene uten frykten for å se halvnakne, fulle jenter i grøftekantene i byen. Jeg vet ikke om det er like ille der dere bor, men i Drammen har det tatt helt av. Her går jentene på byen i undertøy i den kalde overgangen mellom oktober og november, mens de selv skylder på at de har kledd seg ut som cheerleadere eller Lady Gaga. Kløfta skal være så stor som mulig, skjørtet skal være på bredden med et belte, og magen skal selvfølgelig være bar. Og som om det ikke var ekkelt, skummelt eller farlig nok å kle seg så utfordrende, så er de så dritings at de ikke vet forskjellen på opp eller ned. Dårlig kombinasjon, sa du? Jeg tipper at voldtektsstatistikken femdobler seg i denne høytiden. Greit – det er aldri greit å voldta – uansett hvordan du kler deg. Men det ser jo helt ærlig ikke ut som du er så jævla motvillig? For å ikke snakke om hva Halloween egentlig handler om. Hva skjedde med å hedre de døde, og kle seg skummelt? Hva er skummelt med blondetruser og kløft? Ok, så er det faktisk litt skummelt.

Skjermbilde 2013-11-03 kl. 19.27.38

For meg er det viktigst å skille seg ut, og det gjør man ikke ved å troppe opp på fest utkledd som slutty nurse, slutty cheerleader, slutty cleaninglady, slutty slut eller bare slut. Få på dere klær som dekker mer enn klitorisen og brystvortene neste år, og håp på høyere selvtillit, selvinnsikt og selvrespekt. Selv kler jeg meg ut som gorillaer, troll og epler, og tro meg: man får mer positiv oppmerksomhet enn jentene som kler seg ut som prostituerte.

Hva kledde du deg ut som i år?

Ladies night

Skjermbilde 2013-11-03 kl. 19.19.05

Åh, jeg hadde det såå gøy i går! Og gjett om det merkes på kroppen? Haha! Jeg sov faktisk til det skammeligste klokkeslettet noensinne, og var ikke ute av sengen før klokken slo 16.00 (!) Jeg kan jo bruke hundre unnskyldninger om at jeg ikke var hjemme før klokken fem i natt, og at det ble litt for mye vin i glasset i går, men det er jo bare min egen skyld. I går var vi en god blanding av forskjellige jenter hos meg, og vi vorset i hele seks timer før vi gikk mot byen. Bestevenninnene mine fra barne – og ungdomsskolen kom begge to, så «trioen» var tilbake i full sving for første gang siden tiende klasse! 😀

IMG_1973IMG_1974

IMG_1978

Nå gruer jeg meg bare til treningsøkten i morgen. Jeg er så støl i låra, og har sikkert ti gnagsår på føttene etter ukens trening og festligheter. Fatter ikke hvordan jeg skal få rumpa mi på mølla i morgen. Noen som har noen gnagsårtips? Her snakker vi blødende sår og feite vannblemmer! 😉

Dagens økt

Hei, og god ettermiddag! Nå har jeg nettopp kommet meg ut av dusjen etter to og en halv time på Fresh Fitness. I dag ble det cirka 70-80 minutter på mølla og en helt grei styrkeøkt med beinpress, markløft, dødløft, squats, benkpress og litt lår. Nå kan jeg ta en velfortjent helg med litt god mat og vin! I morgen kommer nemlig jentene til meg. Stian skal jobbe på en russefest i Nærsnes, og jeg gidder ikke kaste bort verdifull tid foran tven alene på en lørdagskveld. Om alt går som planlagt blir det tapas og litt hvitt i glasset i morgen. Kos!

Skjermbilde 2013-11-01 kl. 17.31.18

Bilde tatt 30.10.2013 kl. 13.36

Bildet over viser litt av dagens økt på mølla. 613 kalorier brent på syv kilometer. Jeg stilte inn tredemølla på 60 minutter, men løp i cirka 75. Etter de 60 minuttene hadde gått slet jeg veldig med å få mølla til å fortsette på programmet. Den ville helst at jeg skulle stoppe og ta en pause, så klokka, incline og speed viser bare hvordan jeg avsluttet de siste fem minuttene av joggingen. Men da har jeg lært litt til neste gang, så da setter jeg heller timeren på 90 minutter og hopper av når jeg faktisk er sliten 🙂 Jogget en del i dag, og fikk lagt fra meg et par kilometer i oppoverbakken. Alt i alt er jeg fornøyd! Nå skal jeg legge meg i sofaen og se en episode med Grey’s Anatomy før samboeren kommer hjem med mat. Ha en fin kveld videre!

PS: Beklager elendig bildekvalitet. Speilrefleks og treningsstudio passer ikke helt sammen, og mobilkameraet er ikke av det beste slaget!

fit for fight

I skrivende stund er jeg i full gang med treningsforberedelsene før dagens økt på Fresh Fitness i Drammen. I dag skal økten bestå av bein/rumpe, og en times cardio – om ikke mer. Jeg har inntatt en deilig og relativt sunn tex-mex frokost, kledd på meg treningstøyet og lastet ned mer motiverende musikk på mobilen. Nå mangler jeg bare gnagsårplaster og et godt sokkepar. Jeg husker jeg fikk gnagsårsokker av et firma som hadde stand på sko – og veskemessen i Helsfyr denne vinteren, men jeg aner virkelig ikke hvor jeg har gjemt de. Irriterende!

Skjermbilde 2013-09-06 kl. 19.18.56 IMG_1881

Håper dere får en fantastisk dag 🙂 Vi blogges etter treningen!