Det er ikke mange årene siden jeg var ung, nysgjerrig og grensetrossende, og jeg husker vi hang utenfor vinmonopolet i Drammen i håp om at noen skulle være dumme nok til å handle alkohol for oss. Jeg skal ikke lyve å si det ikke hendte, men i de fleste tilfeller var det tiggere og narkomane som måtte ut i ilden for en femtilapp. Vi visste ikke hvilke konsekvenser det hadde – det eneste vi visste var at det ikke gikk utover oss.

Konsekvensen av å «lange» alkohol til mindreårige er stor, og prikken du får på rullebladet følger deg hele livet. Den kan hindre deg i å ta forskjellige jobber og utdanninger, blant annet i politiet, kommunale stillinger og barnehager, og den kan hindre deg i å reise til både USA og Australia. Denne prikken har tatt hovedrollen i Vinmonopolets nye kampanje, og poenget er at både unge og voksne skal innse viktigheten av å si nei. Det kan virke som en hyggelig vennetjeneste, men skjer det noe med de som drikker alkoholen du har kjøpt så ligger også ansvaret på deg.

Hva hadde skjedd om du hadde handlet sprit til din 17 år gamle søster og hennes venninner, og de hadde fyllekjørt og blitt drept? Det er nemlig ikke alltid prikken er den verste konsekvensen. Du hadde hatt verdens verste samvittighet, og mest sannsynlig er du ikke den eneste som hadde lagt skylden på deg. Man kan alltid tenke tanken om at ungdommen drikker uansett og at det er bedre å handle til de slik at du vet hva de drikker, men det vil likevel være din feil når uhellet er ute.

Du setter ikke bare andres liv i fare, men du risikerer også store bøter og opp til seks måneders fengsel for at disse ungdommene skal ha én «morsom» kveld. Det har ingenting å si om personen er en uke eller fem år yngre enn deg, eller om dere går i samme klasse og er født på forskjellig årstid. Det er likevel et lovbrudd, og det er viktig at alle vet om konsekvensene. Gjør som meg og si nei!