Jeg av alle vet hvordan det er å ha dødsangst for noe. Jeg har aldri opplevd noe spesielt skummelt med en flytur, og selv om alle klarer seg bra sitter jeg igjen og er livredd. Kanskje har det noe med det å miste kontrollen og tillate seg selv til å stole på noen andre – men på en annen side har jeg like lite kontroll i en buss eller taxi også. Jeg trives ikke i situasjoner der det ikke hjelper hvor flink eller trygg jeg er. Og bare så det er sagt så er jeg ikke redd for å fly. Jeg er redd for å plutselig ikke fly lenger. Dette er tipsene mine. De er ikke hentet fra noen bok eller nettside, så jeg kommer til å kutte ut unødvendige tips om pusteteknikker, døgnrytme og viktigheten av å lese instruksjonene som ligger i setelommen foran deg.


1. Forberedelser. Jeg får beroligende piller av legen min før flyturene – dette gjør at jeg holder fasaden oppe uten å le hysterisk, sikle, sovne eller noe slikt. Pillene roer nervesystemet, og kun nervesystemet. Det er ikke alt som fungerer like bra, men jeg trives godt på stesolid. Denne tar jeg i underkant av en time før letting.

2. Ritualet. Macen er fulladet og lastet opp med masse spennende filmer. Spillelistene på Spotify er lastet ned – headset og nakkestøtte er klart rundt halsen, og pillen er tatt. Jeg er kanskje en av synderne, men jeg skrur aldri av iphone, mac eller ipad. Jeg slår selvfølgelig alt over på flymodus, men disse tingene er helt nødvendig for at jeg skal få en fin flytur. Skoene kastes av, og teppe og puter hentes frem fra bagasjehyllen over. Jeg slår fort på musikk eller film, og ber de ved siden av meg informere meg når kapteinen skal snakke. Jeg gir også beskjed om at det IKKE er lov å vekke meg. Ikke engang om flyet brenner. Sover jeg så føler jeg meg trygg. Haha!

IMG_6095blogg

3. Spillelisten – denne kommer på spotifyprofilen min iløpet av kort stund! Der heter jeg forresten BenedicteHaugaard, og spillelisten jeg bruker per dags dato heter «CHILL». Jeg hører på egne sanger på vei opp, ned, og under en eventuell turbulens. På vei opp går det i Gavin Degraw og «best I ever had». På vei ned hører jeg på Daughtry og «Start of something good», og under en eventuell turbulens kommer Daughtry med «home» på. Sangene har den perfekte rytmen, teksten og budskapet for de ulike hendelsene. *ler*

4. En hånd å holde i hjelper mye på stresset jeg blir utsatt for under en flyvning. Letting, landing og turbulens.

5. Si ifra til kabinpersonalet. De flyr hver dag og vet hvilke lyder og bevegelser man skal være redd for og ikke. Fortell dem at du er redd, hva du er redd for og hva de kan gjøre for at du skal få en hyggeligere tur. Mitt tips er å smile til de ansatte, og uansett hvor corny det høres ut vet jeg at jeg er trygg så lenge de smiler tilbake.

6. Tenk at turbulensen er som bølgene på havet, småsteinen på asfalten og humpene i grusveien. Det er normalt! Hjelper det ikke å tenke på dette kan det være lurt å melde seg på et av flyplassens flyskrekk-kurs. Her får du vite hva lydene og bevegelsene du uroer deg for egentlig er. Kurset koster mellom 2000 og 4000 kroner, og er inkludert en flyvning.