Er det en filmsjanger jeg elsker, så er det thrillere, og da spesielt de hvor kvinnen seirer eller får heltestatus. Ikke fordi jeg nødvendigvis har en liten, hylende feminist i meg, men disse er bare så mye bedre lagt opp enn cowboyfilmer hvor gutta stunthopper fra skyskraper til skyskraper og dreper folk. Dette er filmer selv kjæresten godkjenner som gode filmkveldkandidater, så disse fungerer altså like godt på jentekveld og hjemme alene som i selskap med både familie og kjæreste. Når det skal sies har jeg en liten forkjærlighet for thrillere fra 90-tallet, og de tre øverste i denne katgorien kommer derfor fra dette tiåret.

Hånden som rører vuggen
En psykisk syk kvinne som ikke selv kan få barn får seg jobb som barnevakt for en forstadskvinne og hennes familie. Forholdet mellom barnevakten og familien blir dratt ut av proposjoner og kvinnen gjør alt for at barna skal bli hennes.

Skyggen fra fortiden
Michelle Pfeiffer og Harrison Ford er gift og bor i et stort hus ved sjøen. Pfeiffers rolle føler først det er noe galt med kvinnen i nabohuset, men innser fort at det er i hennes egen kropp og hus problemet sitter. Ved hjelp av en kvinnes spøkelse finner hun ut ting om ektemannen hun aldri kunne sett for seg.

Fatal Attraction
Glenn Close spiller en desperat, psykisk syk kvinne som har en affære med en gift mann. Hun går over alle grenser for at mannen skal elske henne tilbake, og gjør alt for at mannens kone og datter skal ha det vondt.

IMG_8416

Obsession
Beyonces rollefigur er en hjemmeværende mor som opplever at mannens kollega får et litt for nært forhold til familien. Denne filmen er i samme gate som Fatal Attraction men mer nymoderne og relevant for dagens samfunn.

Enough
Jennifer Lopez spiller en mishandlet kone som får nok av mannens oppførsel. Da det ikke hjelper å skille seg og skifte identitet tar hun saken i egne hender og trener seg opp til kampsport for å ta et endelig oppgjør med eksen.

The Call
Halle Berrys rollefigur jobber ved mottakssentralen til 911 og opplever en telefonsamtale som handler om liv og død. Når politiet ikke klarer å finne den kidnappede ungjenta tar Berry saken i egne hender.