Mediene renner over av feelgood-tekster, superheltbloggere, forfattere og girlpower, og jeg elsker det!

Men hvilke enkle grep kan vi egentlig ta for å bli lykkeligere?

collage1

STEP 1: SMIL
Smil selv om du ikke er i riktig humør – det finnes noe som heter lykkehormoner, og disse utløses ved et smil! Sleng et til en tilfeldig forbipasserende på gata, og smiler han tilbake så kjennes det ekstra godt ut i hele kroppen. Et smil koster deg ingenting, men gir deg derimot mye!

STEP 2: SYNG
Syng, og det negative forsvinner. Det påvirker humøret på lik linje som et smil, og er kroppens egen lykkepille! Syng i dusjen, syng i bilen, syng i fylla og tving alle vennene dine med på klein allsang.

STEP 3: GLADE MENNESKER
Vær med glade og smilende mennesker som løfter andre opp og kjemper mot problemene sine på en sunn måte! Ikke vær rundt negative mennesker som stjeler energi, trykker deg ned og overrumpler deg med sine negative meninger, holdninger og problemer

STEP 4: LE
Latter kan bekjempe både fysiske og psykiske smerter, og det finnes faktisk klinikker som behandler problemer latterterapi! Se en morsom film, dra på en fornøyelsespark, se videoer av folk som skader seg på Youtube og le til tunga faller av.

STEP 5: VÆR AKTIV
Dans, sport, jogging, yoga, sex – få fart på endorfinene! De gjør deg lykkelig selv om du har en grå dag – for ikke å snakke om den gløden du får etter et realt endorfinkick! Morgensex har for eksempel vist seg å gjøre deg glad og lykkelig på jobben, selv om du egentlig mistrives!

STEP 6: BLI KREATIV
Lag musikk, skriv dikt, ta bilder, blogg, skriv en bok eller pynt litt i hagen – det hjelper på humøret! For ikke å snakke om selvfølelsen du får når du blir fornøyd med noe du selv har laget. Gå i det kreative hjørnet, og bli lykkeligere! Jeg pleier og leke med make-up og kjøre på med en heftig selfieshoot for å forbedre selvfølelsen og kjenne litt på kreativiteten:

 

collage

STEP 7: KLEM
Fysisk kjærlighet gjør deg glad og varm på innsiden og gjør at du får en god følelse i hele kroppen. Og det gjelder naturligvis ikke bare deg, men også personen du klemmer! Så gi de du er glad i en klem, eller finn deg en armkrok og legg deg godt til rette.

STEP 8: LET IT GO
Lykke og rettferdighet går ikke alltid hånd i hånd. Er du i ferd med å tape en diskusjon, la heller motparten vinne – uansett hvor sikker du er på at du har rett! Det er ikke alltid det føles godt å vinne, men det føles alltid godt å være glad og fornøyd.

STEP 9: RIKTIG INNSTILLING
Når du har det vondt og ikke helt vet hvor du skal gjøre av deg selv, tenkt at du er sterkere som så. Det går over!

STEP 10: VÆR BARNSLIG
Vi blir ikke kjedelige fordi vi blir gamle, vi blir gamle fordi vi blir kjedelige! Finn frem den morsomme siden i deg, og ikke tenk at du er for gammel til å holde på slik. Jeg leste en artikkel i Aftenposten nå om generasjon Z – vi som skal være så flinke, rolige og pliktoppfyllende – og de har helt rett, vi kommer til å gå på en real førstiårskrise om vi ikke finner på noe mer sprell! Drikk deg full, dans på bordet, snik deg inn på et utested, kle deg ut og vær litt dum iblant. Det er lov, det er sunt og det er helt menneskelig!

STEP 11: VÆR DEN SNILLE
Du føler deg bedre ved å hjelpe andre, eller å være snill mot andre. Det koster ikke så mye! Slipp forbi noen på veien, la vær å tute på syklisten foran deg, la noen gå før deg i køen på matbutikken eller gi noen et kompliment for å løfte opp dagen deres. Prøv selv – du vil kjenne det på kroppen!

STEP 12: TAKKNEMLIGHET
Takknemlighet gjør at du ikke tar ting for gitt, og dermed blir livet bedre og lykken større. Si takk til de små tingene! Om du har blitt hentet på jobb fordi det regner, fått hjemmelaget middag når du er blakk, fått en hyggelig kommentar i sosiale medier når du føler deg nedfor – vis takknemlighet! Kanskje denne lille tingen endret humøret ditt for hele dagen?

STEP 13: MEDITERING
Hør på musikk, ta deg et bad, øv på pusteteknikk, ta en time med yoga eller pilates og bare slapp av med tankene dine. De fleste av oss sovner sent fordi vi bruker timesvis på å la tankene kontrollere hodet vårt før sengetid – gjør deg ferdig med denne tankeprosessen tidligere på dagen, og du får sove bedre og raskere også!