Som mange av dere har fått med dere, så ligger det et intervju med KK ute på nett nå, og her snakker jeg litt om sykdommen min «hypotyreose» – lavt stoffskifte. Mailboksen min har klikket totalt i helgen, og selv om jeg har svart dere alle en til en ønsker jeg også å skrive et litt mer utdypende innlegg på bloggen enn hva jeg har tid til å svare dere privat. Her er svar på spørsmålene dere har stilt meg om lavt stoffskifte:


Hva er ditt beste tips til de med lavt stoffskifte?
Meld deg inn i facebookgrupper som omhadler nettopp dette temaet. Selv er jeg medlem i «For oss med hypothyreose», «Ned i vekt – også med lavt stoffskifte» og gruppen «Lavt stoffskifte – behandling med thyroid». Her hjelper vi hverandre med å analysere blodprøveresultater, anbefaler leger og klinikker, diskuterer medisin, behandlinger og bivirkninger og støtter hverandre om hverdagen kjennes litt ekstra tøff.

Hvilken lege gikk du til da du ble trodd, og ble frisk?
Legen jeg gikk til heter Ture Johan og jobber på Lindebergklinikken i Oslo. Dette er en privatklinikk, så det koster en tusenlapp eller to, men da får du i tillegg en hel klokketime og ikke det lille kvarteret du får på fastlegekontoret.

Hvordan foregår denne timen – hva med oss som bor langt unna Oslo?
Når du ringer å bestiller time får du en oversikt over hvilke blodprøver du skal ta. Disse kan du ta på hvilket som helst Fürst-laboratorie i Norge, og de sender prøvene inn til klinikken i Oslo. Du betaler altså bare én sum, én gang, og om du ikke ønsker oppfølging holder det å møte opp i Oslo én gang. Når blodprøvene er analysert blir du kalt inn på time. Her går dere gjennom alle funn og dere har en positiv og fin samtale hvor du får råd om stoffskifte, kosthold og trening, litt info om hvordan skjoldbruskkjertelen og medisinene faktisk fungerer og du får mye mer forståelse.

P6220558

Hvordan trener du, og hva slags diett følger du?
Da jeg var på mitt verste trente jeg cardio hver dag og jogget minst en mil hver eneste trening i tillegg til å trene styrke med frivekter. Jeg spiste i tillegg sunt og variert, men lite karbohydrater da jeg var i faresonen for å få diabetes på grunn av stoffskiftet. Jeg er nå helt ute av faresonen etter å ha levd på variert lavkarbo og gått på medisinn. I dag trener jeg yoga, fotball, cardio utendørs og body-pump med frivekter på stang. Jeg liker ikke sukkerholdig brus, så det holder jeg meg unna. Jeg er heller ikke veldig glad i godteri og har så og si aldri søtsug, så det blir også lite av dette.

Jeg kan legge ut en hel ukeplan på matrutinene mine om det er noe dere ønsker. Let me know! ♥