Jeg har fått flere spørsmål fra dere rettet mot jobben min og hva den går ut på. Det er flere som ikke skjønner hva en visuell merchandiser er, så jeg tenkte å skrive et kort, men oppklarende innlegg rundt dette. Jeg begynte som visuell merchandiser (tidligere ble yrket og utdanningen kalt «dekoratør») for Lindex for snart to måneder siden, og jobber med dette 25 timer i uken i tillegg til blogg og andre oppdrag som skribent. En visuell merchandiser er en slags stylist, og kort oppsummert er jeg ansvarlig for hvordan butikken ser ut når det kommer til styling, interiør og plassering av plagg. Jeg er hun som kler på dukker, plasserer nyheter ut i butikk, endrer struktur på vegger, hyller og stativer, skriver plakater og plasserer ut salgsvarer.

Hele antrekket er fra Lindex sitt "folklore" inspirerte festivaltema - i butikk nå!

Det kreves egentlig to år på fagskole for å jobbe som visuell merchandiser, men på grunn av interessen min for mote og interiør, journalist-utdanning og spennende internship, fotokunnskap, besøk på moteuker og annen kreativ erfaring på CV’en fikk jeg jobben uten utdanning. Jeg må ærlig innrømme at jeg var redd jeg hadde tatt meg vann over hodet i begynnelsen, for det er utrolig mye å sette seg inn i når man jobber i en kjede, men herregud så morsomt det er når man endelig får kontroll på ting! For ikke å snakke om hvor fort tiden går når man løper rundt og gjør ting man liker og får være kreativ – jeg elsker det!