Det er en ny måned og ny sesong – nye planer og ønsker for fremtiden. Her er 10 ting jeg vil prøve å få til i løpet av oktober:


1. Garderobeoppdatering: jeg har allerede tømt alle skapene og kastet/gitt bort en del klær, men det er fortsatt en del som gjenstår. Jeg ønsker blant annet å få oversikt over alle accessoarer, smykker og sko, for akkurat nå veksler jeg mellom 3-4 par sko, 3-4 faste smykker og en lue. Jeg har utallige mengder med vanter, skjerf og luer, men ender opp med å kjøpe nytt flere ganger i året fordi jeg ikke har peiling på hva jeg faktisk har. NÅ skal jeg få oversikt!

2. Male vegger: det trengs! Leiligheten vi bor i ble totalrenovert i 2009, men siden den gang har det ikke skjedd mye på malingsfronten. Taket trenger et strøk, gangen og kjøkkenet skal få ny farge, og jeg skal finne en vegg i leiligheten jeg kan lage bloggmateriale foran. En helt slett, hvit vegg hvor jeg kan ta bilder, filme og gjøre alt mulig uten forstyrrende elementer.

3. Invitere på middag og vin: jeg elsker voksenkvelder som ikke ender i fyll og byturer, og det er noe jeg mest sannsynlig har arvet av foreldrene mine. De elsker å invitere folk hjem til seg på hjemmefester, og det er noe jeg har vokst opp med som jeg virkelig ikke har tatt skade av. Heller strake motsetning – jeg elsker å arrangere, invitere og kokkelere, og ønsker å gjøre enda mer av det i kosemånedene som kommer. Høsten i oktober, Thanksgiving i november og vennejulebord i desember. Kjærleik!

4. Høstkos: bære opp ved, kjøpe inn mer stearinlys og tenne røkelse på kveldene. Jeg elsker høsten, spesielt på et teppe foran peisen med en tv-serie rullende over mac-skjermen. Dette er måneden hvor vinteren skal preppes! Heldigvis har jeg en sterk mann som kan gå de kjipe meterne til garasjen for å hente ved. Det er nemlig noe av det kjedeligste jeg vet om!

5. Shoppestopp: jeg skal ikke bruke en krone på nye plagg før det er halv skatt! Da skal julegavene handles inn, og i høst skal jeg spare julegaveshopping til desember, skrive lister over hva som skal handles til hvem, og sørge for at hver minste lille julegave sitter som et skudd. Jeg skal ikke bare innføre shoppestopp, men også selge og gi bort en del av det jeg har i klesskapet mitt.

6. Jeg skal få opp mer på veggene! Samboeren min kjøpte et stort bilde av en gatekunstner i den dominikanske republikk, og det skal henges opp over sengen. I tillegg skal jeg kjøre på med posters på veggene – og kanskje noen mer personlig bilder også. Med tanke på at vi ikke har gardiner så kan det se litt tomt ut her, men jeg kan ikke noe for det – jeg liker bare ikke gardiner.. Flere som er sånn?

7. Jeg skal bli en bedre blogger! Jeg har allerede skjerpet meg og publisert jevnlig de siste ukene, og det skal jeg opprettholde. Jeg skal i tillegg bli bedre med videoer, og har allerede mange planer skrevet ned på en liste, blant annet i samarbeid med kommersielle aktører.

8. Budsjett: jeg skal spare mer, bruke mindre penger på mat, og reise mindre. Det siste er et punkt som river i hjertet, men nå skal det spares til ny bil, båt og fremtid! Kanskje vi faktisk klarer å oppgradere leiligheten til enebolig etterhvert også..

9. Kutte ned på matsvinn: jeg kaster altfor mye mat. Jeg lager for store porsjoner og ender opp med å kaste 1/3 av maten jeg lager. Jeg er vant til å ha samboer eller å bo i kollektiv, men når kjæresten er på sjøen på jobb så holder jeg matvanene og lager for mye mat. Det er greit om jeg hadde klart å fryse det ned å spise det utover uken, men jeg blir like fort lei av maten jeg lager, og ender opp med å kaste, og lage noe annet. Det er det slutt på! Nå skal alle måltidene i uken planlegges og handles inn på mandagen. Hver minste lille ingrediens skal brukes, og fryseren skal tømmes. Halve Svinesund ligger jo i fryseren og venter på å bli spist…

10. Trening: både jeg og kjæresten skal begynne å trene igjen. Jeg gikk på en smell sist da jeg var fast innventar på Fresh Fitness, og på to år orket jeg ikke å se innsiden av et treningssenter engang etter å ha brukt for mye tid der. Nå har jeg ny motivasjon, og jeg skal både trene mer og spise bedre. Jeg har allerede et godt kosthold med mye variert og bestandig hjemmelaget mat, men nå skal karboinntaket ned og proteininntaket opp. Tjohei!