Femelle.no | Våre bloggere | Blogge hos oss? | Ukens konkurranse | Få nyhetsbrev

«DET ER IKKE PLASS TIL DEG I BRANSJEN!»

KUPPET ENEBOLIG OG FLYTTET INN PÅ EN UKE

VIXEN INFLUENCER AWARDS

GLAM MAKE-UP PÅ 20 MINUTTER

MY GLAMSQUAD

VIDEOBLOGG: EN MÅNED I AMERIKA!

BACKPACKING PÅ BUDSJETT

NEW YORK FASHION WEEK

Å VÆRE DELTAKER I REALITY-TV

MÅ ALT VÆRE SÅ JÆVLA #ONFLEEK?

Arkiv for kategorien 'Middelhavet'

WHEN IN ROME

2017 var preget av mye italiensk mat, vin og reiser. Jeg besøkte Roma to ganger, var i to bryllup på to forskjellige vinslott i Toscana og Umbria, reiste på cruise med italienske Costa Cruises OG besøkte Sicilia, Sardinia og Genova sammen med samboeren min. Og nå gjør vi det igjen! Om en måned sitter vi på flyet ned til Roma! Samboeren min har gått bak ryggen min og booket tur til oss, og jeg gleder meg såå til å komme meg litt vekk igjen! LK er fan av AS Roma, og siden de spiller mot erkefiendene SS Lazio var vi jo nødt til å dra for å oppleve det. Å se en kamp på Olympico har alltid vært hans drøm, og nå går den i oppfyllelse! Vi skal bo på fantastiske Radisson Blu ved siden av enda mer fantastiske Hakkaido sushi – hit MÅ dere dersom dere skal til Roma! Restauranten ligger like ved siden av Termini togstasjon, og jeg kommer til å spise her minst to av dagene.

THROWBACK: ITALIA 2017

VIDEO: PÅ CRUISE MED MSC

Se hele reisen vår med MSC «Splendida» gjennom middelhavet på fire minutter!

LES OM SKIPET OG TUREN HER

ROMAS BESTE SUSHI

Hvis du noensinne har planer om å besøke kjærlighetsbyen Roma (og liker asiatisk mat, selvfølgelig) så skriv dette ned på en post-it lapp og legg den et sted du VET du finner den igjen, for dette er det sjuuukeste! Hokkaido Sushi ligger rett ved siden av Roma Termini togstasjon er et MUST dersom du er i nabolaget – eller i landet, for den saks skyld. Ikke bli skremt av det lite sjarmerende bygget det ligger i, og det faktum at du må gå gjennom take-away avdelingen for å komme til selve restauranten. I restauranten sitter du nemlig på gulvet i små båser, og det er SÅ koselig! Det er ingen hemmelighet at sushi er livretten min, og at jeg elsker buffet-løsninger, men dette konseptet er bare så gjennomført og kult at jeg får vann i munnen bare av å tenke på det.

SLIK FUNGERER DET:

Ved ankomst får du en meny, en blokk og en penn. Her skriver du rett og slett ned alt du ønsker at sushikokken eller kjøkkenet (gjelder andre asiatiske retter og alt fritert mat) skal lage til deg, så får du det fersk og direkte til bordet på null komma svisj. Du kan plukke og mikse av ALT på menyen, unntatt dessert og drikkevarer. Med andre ord er det ikke bare sushi på menyen, men ulike forretter, tilbehør, hovedretter, smaksprøver, sashimi, vårruller, kongereker med mer. Du spiser så mye du vil, og du kan bestille så mange ganger du ønsker – så lenge du fullfører den forrige tallerkenen med mat. Enkelt og greit!

Hvor: Via Marsala, 96/c, 00185 Roma RM, Italia // Pris: 19 euro

ROMA PÅ 24 TIMER

For en herlig dag vi hadde i Roma! Været var perfekt for sightseeing – ikke for varmt, og ikke dårlig – unntaket var den lille regndusjen som kom på formiddagen, men da hoppet vi bare inn under et restauranttak og tok en sjokoladefontant og et plass prosecco med Italias vakreste utsikt, Colosseum. Jeg var jo i Roma tidligere i sommer og lærte meg raskt hvordan man skulle se «hele» Roma på en dag, så jeg tok med kjæresten på samme runden: de 13 kilometerne mellom de mest populære turistattraksjonene. Fra Roma Termini til hovedgaten «Via Nazionale», innom AS Roma butikken (kjæresten er ivrig fotballfan) og videre ned til Colosseum på gaten «Via dei Serpinti». Opp til Trevi-fontenen, ned shoppingdistriktet, forbi alle de luksuriøse butikkene på Via dei Condotti og opp til Spansketrappen. Her tok vi en hvil mens jeg forsøkte å helbrede gnagsårene jeg hadde på dratt meg, mens vi tittet utover torget hvor både Dior, Chanel, Louis Vuitton, Hermes, Prada, Armani og Gucci ligger. Roma er perfekt for shopping og romantikk, og det er gåavstand mellom alt – om man liker å gå, selvfølgelig. T-banen er også superenkel da det på de fleste stasjoner kun går to linjer – og det er frem og tilbake på den samme strekningen. Easy-peasy!

DRESS FRA ZARA

SPANSKETRAPPEN

TREVI-FONTENEN

Han nekter å fortelle meg hva han ønsket seg da han kastet en mynt i Trevi-fontenen. Man kan jo håpe på noe romantisk, men jeg tror han ba til høyere makter om at AS Roma skulle vinne seriekampen mot AC Milan.. HAHA! Senere i dag kommer det en restaurantanbefaling fra Roma, og den MÅ dere få med dere! Spesielt om dere liker sushi og annen asiatisk mat ♥

GENOVA

«GENOVA, IT IS A PLACE THAT GROWS UPON YOU EVERY DAY» – CHARLES DICKENS.

Buona sera, mademoiselles! Det siste resiedøgnet ombord MSC Splendida ble brukt i land i Italia, nærmere bestemt Genova. Genova var en av de rikeste byene i Italia under Middelalderen, og bærer preg av dette med sin store havn, flotte byggverk og gullbelagte kirker. Her var det hauger av yachter og store seilbåter, både fra ferierende besøkende og fra fastboende suksessjegere. Vi gikk en lang tur langs havnen og kikket på de fantastiske båtene før vi gikk opp i åsene hvor vi blant annet fant Christofer Colombus sitt hjem fra slutten av 1400-tallet. Etter å ha kikket i byens vakre bakgater, tittet innom et par kjedebutikker og snublet over brosteinene i den vakre byen satte vi oss ned og spiste en overvurdert og overpriset risotto med kongereker og koste oss med en hvitvinskaraffel før vi ruslet videre ned mot havnen og skipet igjen.

Genova og Palma var helt klart de vakreste destinasjonene vi besøkte, men jeg holder en knapp på en returbillett til Sardinia også. Men da skal jeg besøke strendene de har å tilby. Dessverre var vi ikke så heldige med været akkurat denne dagen, men jeg er sikker på at dette ikke var vår siste rundreise i Middelhavet med MSC cruises!

Ombord i byens utkikkstårn, Bigo – som også var en snurrende heis 40 meter over bakken med utsikt over hele havnen, torget, bakgatene og åsene. Litt skummelt, men veldig verdt de fire euroene det kostet. Så fikk vi en pekepinn på retningene også:

Det var i Genova jeg sa til kjæresten at jeg var lei av murbygg og historiefortellinger, så han tok meg med i akvariet «Porto Antico, Acquaria di Genova» istedenfor. Jeg anbefaler dere en titt i akvariet dersom dere er i byen, for her var det utallige arter av fisk, andre pattedyr, tropiske dyr, insekter og reptiler og mye annet spennende å se på. Det kostet 25 euro per person å komme inn. Bær med dere at det er sykt mange mennesker inne samtidig, så det kan være en idé å besøke attraksjonen på kveldstid for å få tid med dyrene, muligheten til å klappe sting-rayene i touch-bassenget og for å få de perfekte bildene og videoene man kanskje har lyst på fra en slik opplevelse. Kjæresten min ble med meg inn på tross av at han har vært i utallige akvarier før (og jobber på sjøen hvor han strengt tatt ser en hel del..) og jeg oppførte meg som en gira fireåring som aldri hadde sett fisk før:

«Genova. There seems to be always something to find out in it. There are the most extraordinary alleys and by-ways to walk about in. You can lose your way (what a comfort that is, when you are idle!) twenty times a day, if you like; and turn up again, under the most unexpected and surprising difficulties. It abounds in the strangest contrasts; things that are picturesque, ugly, mean, magnificent, delightful, and offensive, break upon the view at every turn.”

VIVA LA FRANCE

Det er så himla trist å se på nyhetene om dagen og lese om alt som foregår rundt omkring i verden. Ikke bare hadde USA tidenes masseskytning denne uken, men den lille byen Marseille i Frankrike opplevde også en knivstikkingsepisode utført av mennesker med terror i blikket. Vi sto utenfor togstasjonen i Marseille fredag ettermiddag, og søndag på samme tid ble uskyldige mennesker drept for å skremme en hel nasjon på nytt – som om ikke Frankrike har fått oppleve nok de siste årene liksom. Det verste er at jeg kjenner jeg er preget. Ikke av denne episoden, men av terroren generelt. Jeg tenker «hva om» alt for ofte, og jeg husker jeg tenkte at det ikke kom til å skje på de destinasjonene vi besøkte på reisen vår. Kanskje i de største byene som Roma og Valencia, men hvertfall ikke i lille Marseille. Men hva skjedde? Vi er aldri trygge, og det gjør meg så jævlig forbanna.

Men over til noe langt hyggeligere, nemlig VÅRT inntrykk av Marseille! Jeg skal innrømme at jeg på dette tidspunktet i reisen var litt sliten i beina etter å ha gått 63 000 skritt sammenlagt gjennom de forrige byene, og det tror jeg nok kjæresten min var også, for her var vi relativt tidlig tilbake på skipet igjen. Vi sjekket ut hele marinaen, gikk opp og ned handlegatene hvor vi fant både Sephora, Zara, Stradivarius, Pimkie, NYX osv før vi spiste en digg og velfortjent burger på Le Pointu. Deretter sjekket ut Centre Bourse kjøpesenter hvor de ikke hadde stort annet fristende enn makroner og franske (fantastiske!) apotekvarer.

Kjole: Lindex (finnes på mid-season sale nå!)

De franske gatene er full av folkeliv, gatemusikanter, små balkonger og forretninger du mest sannsylig ikke kjenner til. Du finner også en del vintagebutikker her, i tillegg til nye, større kjøpesentere, kjedebutikker og mer luksuriøse forretninger som Chanel og Louis Vuitton. I Frankrike ser du inspirerende og klassiske kvinnfolk overalt, og det ser ut som alle har lest de berømte listene fra boken «How to be a parisian». Damer som får deg til å tenke «damn, I need to get more class..» HAHA!

På det franske apoteket kjøpte jeg verdens beste og mykgjørende micellarvann fra Bioderma, fuktighetskremen til La Roche Posay (matt krem som også fungerer som primer!) og facemisten ALLE medier og bloggere snakker om dagen, nemlig oppfriskende og poreforminskende Caudalie beauty elixir. Sistnevnte kan også brukes som settingspray, facemist på flyet under reise og en primer som blurrer ut fine linjer. I Frankrike ble det ikke stort annen shopping enn beautyprodukter, og det er helt greit. Jeg fikk også handlet inn en liquid-eyelid skygge og contourkit fra NYX og to nye parfymer fra båtens tax-free samme dag. Valget falt på Marc Jacobs Daisy og Paco Rabanne Lady Million.

NO HABLA ESPANOL

PALMA DE MALLORCA

Adios, Espana, og takk for et par flotte dager! Etter vi forlot Sardinia satte vi kursen mot en av Spanias mest berømte turiststeder, nemlig Mallorca! Dette er foreløpig favorittstedet mitt av de vi har sett hittil, men det kan kanskje ha noe med all sangriaen innabords – for ikke å snakke om shoppingmulighetene! Vi gikk av skipet i Palma de Mallorca, og besøkte den berømte katedralen (herreguuuud for et fantastisk byggverk!) – hvilket sto øverst på sightseeinglisten. Etter et par timer med shopping i både gamle – og nybyen satte vi oss ned på en pub på Plaça de la Drassana for å se Roma knuse Qarabag. Kjæresten er en ivrig Roma-supporter, og så lenge jeg får et glass vin (eller i dette tilfellet en liter) sier jeg meg fornøyd med å se en spennende kamp på en spennende plass. På samme torget endte vi opp med å spise tapas! Vi fant et bord på Cafè Coto – en supersosial, tydeligvis populær og VELDIG rosa restaurant med fantastisk mat og drikke. Etter noen glass tok vi den siste sightseeingrunden gjennom gamlebyen, før vi tok noen morsomme filmer og bilder som jeg deler med dere senere!

TO LITER SANGRIA SENERE:

VALENCIA

SUSHI & MATCHA LATTE PÅ "CAPPUCHINO GRAND CAFE"

Valencia hadde også mye å by på når det kommer til shopping og kultur, men vi hadde ikke gjort grundig nok research før vi ankom havnen i dag morges. Vi trodde blant annet at vi skulle få se det kjente landemerket, museet for kunst og forskning, men det lå såpass langt unna bydelen vi var i at vi hadde ikke sjans på de få timene vi var i land. Vi fikk derimot sett St. Nicolas kirken, La Lonja de la Seda, Santa Catalina kirken, Miguelete-tårnet, Plaza de la Reina og Torres de Serranos – tårnene ved porten inn til byen. Det er sikkert som å banne i kirken, men jeg må innrømme at jeg er litt lei beige murbygninger og religiøse bygg på dette punktet i reisen. Det er helt supert om man er interessert i slike ting, men så lenge jeg ikke har lest om det i historiebøkene så sier jeg meg fornøyd med å ha sett bygningene fra utsiden – selv om jeg må innrømme at det var kult å klatre hele veien til topps av Serranos-tårnene. Nå kjenner jeg meg klar for fine fortausrestauranter, gode matopplevelser og shopping i Frankrike i morgen!

Midt i blogginnlegget ble vi avbrutt av roomservice på døren. Helt uanmeldt kom en av vertinnene på MSC Splendida inn på rommet vårt med Moet Champagne og sjokoladedekkede jordbær. For en fantastisk hyggelig overraskelse! Tusen takk til MSC som tar så godt vare på oss ♥

SICILIA & SARDINIA

SICILIA - MAFIABYEN FRA THE GODFATHER

SARDINIA - DEN VAKRE BYEN MED DE KJENTE STRENDENE

Nå er vi på skipet på vei mot Palma de Mallorca, og vi har nettopp lagt fra oss et par dager i Sicilia og Sardinia. Kjæresten min hadde et sterkere forhold til den første destinasjonen basert på The Godfather og noen enkle søk på Google, mens jeg gikk fullstendig uvitende i land og ble sjokkert over den relativt fattige byen som møtte meg i Palermo. Selv likte jeg Sardinias Cagliari bedre da den for min del hadde mer å tilby både på mat – sightseeing – og shoppingfronten. Jeg endte blant annet opp med å handle med meg halve beauty-sortementet til Kiko Milano… På begge øyene tok vi for oss kulturelle minner, og vi besøkte ulike kirker, torg og palass. Jeg skal ikke gå fullstendig i dybden i hvert eneste blogginnlegg på denne turen, for da ender vi opp med å bruke 50% av tiden ombord foran macen, men når jeg kommer hjem skal jeg sette meg ned å skrive en egen TripAdvisor på byene og øyene vi besøker iløpet av cruiset. Når det er sagt, er min personlige mening at Sardinia trumfer Sicilia. Både på utseende, shopping og strender. Når det kommer til det kulturelle og historiske har kanskje Sicilia mer å tilby, men mer om dette senere. Nå skal vi ned på dekk 6 for å se kveldens show! I går ble vi underholdt av Dantes Inferno, og det var helt magisk! I kveld står flamenco-showet «Pura Pasion» på menyen, og vi gleder oss!

MSC SPLENDIDA

OPPHOLDET OMBORD ER DELVIS SPONSET

Buon Giorno, senoritas! Jeg befinner meg i skrivende stund på balkongen utenfor lugaren vår, og vi har nettopp seilt fra Sicilia, Middelhavets største øy. Mer om denne plassen senere, for nå skal jeg skryte av dette fantastiske skipet! Jeg tenkte også å svare på noen spørsmål iløpet av reisen, for det kommer inn en del spørsmål om denne reiseformen på de ulike sosiale mediene som jeg like gjerne kan oppklare på bloggen. Vi seiler med et cruiseselskap som heter MSC, og båten vi befinner oss på denne uken heter ‘Splendida’. Cruiset er kjøpt og betalt, men vi har fått oppgradert lugar med balkong og fantastisk utsikt, gratis premium internettpakke og litt ekstra goder på grunn av bloggen. Men nok om det, ta en titt:

SHIP: MSC SPLENDIDA
DEPARTURE: ROME, CIVITAVECCHIA
EXPERIENCE: BELLA
CABIN: 9126

Lugaren vår befinner seg på dekk 9, og er en utvendig kabin med balkong. Her finner du alt du trenger! Vi har kjøleskap og minibar, tv og filmleiemuligheter, skrivebord, store speil, godt med skapplass, sofa og bord til ettermiddagshvilen og en stor, deilig seng med putemeny dersom du ikke er fornøyd med noen av de tre (!) putene du får tildelt på lugaren ved avreise. Dette er vårt andre cruise, men det er første gang vi har kabin med balkong. Det SKJER IKKE at jeg nedgraderer – ever! Det er så fantastisk å sitte her å titte utover havet til alle døgnets tider at du vil ikke tro det! Akkurat nå ser jeg blått hav så langt synet rekker, og bølgesus dysser meg i søvn når vi har døren på gløtt.

Av uteområder har ‘Splendida’ utrolig mye å by på. Her snakker vi både utendørs og utendørs badepark med delvis oppvarmet saltvann og mange, store jacuzzier. Basseng og jacuzzier på øverste dekk foran, samt et privat badeanlegg for MSC yacht-medlem, og en stor sportsarena. På dekk 14 finner du også dansekurs, quiz og ulike show og eventer på dagtid. I tillegg til dette finner du barer, kaffebarer og isbarer på hvert eneste hjørne, samt buffet til alle døgnets tider.

MSC SPLENDIDA CASINO

Gode matopplevelser er noe jeg setter høyt når jeg er ute å reiser, og selv om jeg skal innrømme at jeg er liiitt lei italiensk mat etter to ukers italiensk cruise og to bryllup i Italia denne sommeren, finner jeg mye fristende både i buffetene og på á la carte menyen under middagen. I går hadde vi middelhav-aften, og vi fikk velge hva vi ville ha utifra en lang og variert meny. Jeg gikk for spansk tapas-tallerken, langtidsstekt kalveskank og frukt. I kveld er det galla, og jeg aner ikke hva jeg kan forvente annet enn at hele skipet skal pyntes opp i kjoler og dress.

SJEKK DENNE TRAPPA DA, DERE!

Jeg kommer til å oppdatere daglig fra cruiset og dets destinasjoner, og senere i morgen kommer det en bloggpost om dagene våre i Sicilia – home of the gangsters, og Sardinia. Vi skrives etter gallamiddag og show!

COLDIMOLINO COUNTRY HOUSE

Etter fem dager i vakre Italia har feiringen dessverre kommet til veis ende. Nå sitter jeg ombord på et av MSCs cruiseskip og ser tilbake på den fantastiske langhelgen vi har hatt fra onsdag til søndag på Coldimolino Country House i Gubbio. Vi har utforsket den lille middelalderbyen, spist felles-lunsj i vakre, men trange bakgater, testet gondol-banen til toppen av byen og opplevd sinnsyke flyplasstilstander. Over halvparten av gjestene opplevde store forsinkelser og at bagasjen ble borte – noe som selvfølgelig er helt KRISE når det er bryllupshelg. Mellomlanding i Amsterdam er visst fortsatt et kaos uten like..

Men søsteren min ble giftet bort, tårer ble felt (både jeg og samboeren min hulket!) taler er holdt, og jeg har møtt en haug av nye, fantastiske mennesker. I tillegg til dette har jeg hatt noen av de sykeste festene med impulsiv utkledning, kjærestens nakenbading og instagram-stunt og alkoholpåvirkede sceneopptredner. Dette var mitt andre italienske bryllup i år, og nå er det nesten så det frister sjæl. Om jeg en gang ender opp med ring på fingeren, da! Jeg fikk tross alt buketten i går 😉 Haha!

VERDENS VAKRESTE BRUDEPAR - MED KAKE PÅ NESETIPPEN

SAMBOEREN FIKK SEG NY BESTEVENN

VI LEIDE EN LITEN FIAT 500

JEG INTRODUSERTE GJENGEN FOR HUGO SPRITZ

UTKLEDNING = TOGAPARTY & DRESSCODE: SOMMERKJOLE

Takk for nå, Gubbio! Jeg er ikke heelt ferdig med Italia ennå. I morgen våkner jeg i Sicilia, og på tirsdag er jeg i Sardinia. Etter en uke på sjøen og et par svippturer innom Spania og Frankrike er vi tilbake for å oppdage Roma. Vi ses i oktober, Norge!